Tumpukan sebulat-bulat tumpuan kepada Sifat-Sifat yang sedang dirasai
dengan sebulat-bulat umpuan bermakna sedang melakukan penyaksian
seperti yang telah kita katakan didalam Kalimah Tauhid iaitu
ASHADU - AKU BERSAKSI ATAU AKU SEDANG MENYAKSI
Didalam masa yang sama sebutlah Allah sebanyak-banyaknya
akan berlaku dengan cara tersendiri pengakuan bahawa
Sifat yang sedang disaksikan itu adalah Sifat Allah
Dengan tidak perlu kita Mengaku-ngaku
Dengan secara tersendiri apabila kita melaksanakan perintah Allah yang tersirat
didalam firmanNya
Dan sebutlah akan nama Tuhanmu
Serta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.
Akan berlaku penyaksian dan pengakuan yang Allah itu adalah Allah
PENYAKSIAN DAN PENGAKUAN INI BERLAKU SECARA TERSENDIRI
ATAU DENGAN KATA LAIN SECARA AUTOMATIK
Hadis kudsi ada menerangkan bahawa
INSAN ITU RAHSIA AKU
AKU RAHSIA INSAN
RAHSIA ITU SIFAT AKU
SIFAT AKU BUKAN LAIN DARIPADA AKU
SETELAH BERLAKU PENYAKSIAN DAN PENGAKUAN
BAHAWA SIFAT YANG WAJIB BAGI ALLAH YANG SEDANG DISAKSIKAN ITU
ADALAH SIFAT ALLAH SIFAT ALLAH BUKAN LAIN DARI ALLAH
PENYAKSIAN DAN PENGAKUAN YANG BERLAKU
SECARA TERSENDIRI INI JUGA DISEBUT ISBAT
LAGI SEKALI DENGAN SECARA TIDAK DISEDARI BERLAKU PENAFIAN
SEGALA SIFAT YANG WAJIB BAGI ALLAH
KEPADA DIRI SENDIRI DAN KEPADA SESUATU SELAIN DARI ALLAH
NAFI DAN ISBAT AKAN BERLAKU DIDALAM SATU MASA YANG SAMA
NAFI DAN ISBAT BILA DISEBUT ADALAH MERUPAKAN
DUA PERKARA YANG BERBEZA TETAPI
DIDALAM PRAKTIKAL IA TELAH MERUPAKAN DUA DALAM SATU
TERKANDUNG DIDALAM DUA PERLAKUAN
PENYAKSIAN DAN PENGAKUAN
YANG BERLAKU DIDALAM SATU MASA YANG SAMA.
PERKARA INI TELAH DIJELASKAN OLEH ALLAH DIDALAM AL-QURAN
MELALUI FIRMANNYA
Dan sebutlah akan nama Tuhanmu
serta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.
Dalam firman Allah ini terdapat perintah yang suruh dilakukan.
Apabila perintah tersebut dilakukan,
secara Automatik akan berlaku penyaksian dan pengakuan yang Allah itu adalah Allah
JALAN DAN CARA INI HENDAKLAH DILAKUKAN
DARI MULA BANGUN TIDUR SEHINGGALAH SAMPAI KEPADA TIDUR SEMULA
Dilakukan berulang-ulang sehinggalah
terputusnya hubungan nyawa dengan Jasat
berlakunya penghabisan pernafasan iaitu Mati
Tidak ada komentar:
Posting Komentar