WUJUD ALLAH ESA

 


Yang Wujud hanya Allah Yang Esa.Dipandang pada keEsaannya tiada tuhan tiada hamba, yang ada hanyalah keEsaanNya Allah telah mencipta Makhluk adalah untuk memperkenalkan Dirinya.


Allah telah mentajallikan ZatNya kepada SifatNya, dari SifatNya ditajallikan Asma'Nya, dari Asma'Nya dizahirkan Afa'alNya Pentajalian atau penzahiran dari Zat Allah hinggalah kepada Afa'alNya itulah yang dipanggil sebagai Makhluk Allah.


Selain dari Allah adalah Makhluk Allah dari segi panggilannya dipandang dari sudut Makhluk Setiap Makhluk tidak mempunyai Ujudnya Sendiri tetapi Ujud Makhluk bergantung kepada Wujud Allah Jika Allah tidak mengadakan menciptakan menzahirkan mentajallikan menjadikannya.


Makhluk tidak akan ada Ada Makhluk atau selain dari Allah iaiah sedang menunjukkan tentang Wujud Allah Jika Allah tidak Menzahirkan Mentajallikan Zat, Sifat, Asma' dan Afa'alNya Dia tidak akan boleh dikenali.


Dizahirkan Zat, Sifat, Asma' dan Afa'al Allah yang segala penzahirannya itu dipanggil sebagai Makhluk untuk menerangkan


Huwal Auwalu, Huwal Akhiru, Huwaz Zohiru, Huwal Batinu

Lagi sekali ditegaskan bahawa Makhluk Allah adalah pentajalian atau penzahiran dari Zat kepada Sifat, dari Sifat kepada Asma' dan dari Asma' kepada Afa'al Allah.


Jadi Makhluk itu ialah Allah sedang memperkenalkan Dirinya didalam bentuk Sifat, Asma' dan Afa'alNya Tujuan segala-galanya itu satu jua yaitu.

AL-ABIDU WAL MAKBUDU WAHIDUN.

Artinya yang Menyembah dan diSembah itu satu jua Pentajalian Afa'al dari Asma' Allah perbuatan sedang bergantung kepada Asma pentajalian Asma' Allah dari Sifat Allah Asma' Allah bergantung kepada Sifat Allah


Pentajalian Sifat Allah dari Zat Allah Sifat Allah bergantung kepada Zat Allah Afa'al, Asma' dan Sifat Allah kesemua bergantung Semata-mata kepada Zat Allah Makhluk kenyataan Afa'al, Asma' dan Sifat Allah bergantung kepada Zat Allah menyembah Allah Yang Menyembah Allah ialah Afa'al, Asmak dan Sifat Allah yang dipanggil sebagai Makhluk


Maksudnya Makhluk Afa'al, Asma' dan Sifat Allah bergantung kepada Zat Allah Tanpa penzahiran dari Zat Allah kepada Sifat Allah, penzahiran dari Sifat Allah kepada Asma' Allah, penzahiran dari Asma' Allah kepada Sifat Allah, Makhluk tidak Ujud Makhluk tidak mempunyai Ujud sendiri, Ujud Makhluk adalah merupakan pentajalian Zat Allah kepada Sifat, pentajalian Sifat Allah kepada Asma' Allah, pentajalian Asma' Allah kepada Afa'al Allah.