Selasa, 01 Februari 2022

26. RUKUN ISLAM ADA EMPAT PASAL

kajian kitab barencong (datu sanggul)



Agama islam adalah agama yang murni. Kemurniaan agama itu di barengi oleh 4 rukun. 

Pertama : SARIAT, 

Kedua : THARIKAT, 

Ketiga : HAKIKAT, 

Keempat : ialah MA’RIFAT. 


Tanpa yang empat macam ini bukan di namakan agama. Pokok yang empat ini ialah: MA’RIFAT. 


MA’RIFAT ialah : kumpulan dari 

syariat,

tharikat,

hakikat.

Itulah yang disebut MA’RIFAT. 


Syariat artinya: kenyataan 

Tharikat artinya : jalan yang menuju / menyempurnakan syariat 

Hakikat artinya : kebenaran yang sejati dan mutlak.

Jadi kumpulan ilmu pengetahuan tentang syariat dan kesediaannya dengan tharikat, ahirnya akan bertemu dengan hakikat. Itulah yang di sebut ma’rifat. 

Maka nyatalah kepada kita bahwa ma’rifat itu adalah gabungan dari ilmu fiqih, usulludin dan ilmu tasauf. 

Kumpulan dari mantik, keindahan dan cinta. Dengan demikian hanya empat pasal inilah yang menyempurnakan agama Allah di dalam dunia ini. Jadi tanpa yang empat ini, semua amal ibadah, baik lahir maupun bathin akan membawa masuk neraka. Sebab dalam amal ibadah pasti ada syariatnya, tharikatnya, hakikatnya dan ma’rifatnya. Seperti dalam rukun islam ada lima perkara : 

1. Dua kalimat syahadat 

2. Mengerjakan sholat 

3. Puasa pada bulan ramadhan 

4. Mengeluarkan zakat fitrah 

5. Naik haji kalau mampu 


Jadi susunannya sebagai berikut dibawah ini : 

1. Syariat syahadat 

2. Tharikat syahadat 

3. Hakikat syahadat 

4. Ma’rifat syahadat 

Inilah susunan syahadat yang sebenarnya. 


Dan rukun islam yang kedua ialah : 

1. Syariat sholat 

2. Tharikat sholat 

3. Hakikat sholat 

4. Ma’rifat sholat Inilah susunan rukun islam 


yang ketiga ialah : 

1. Syariat puasa 

2. Tharikat puasa 

3. Hakikat puasa 

4. Ma’rifat puasa 

Inilah susunan rukun islam 


yang keempat ialah : 

1. Syariat zakat 

2. Tharikat zakat 

3. Hakikat zakat 

4. Ma’rifat zakat 

Inilah susunan rukun islam 


yang kelima ialah : 

1. Syariat haji 

2. Tharikat haji 

3. Hakikat haji 

4. Ma’rifat haji 




Baiklah kita uraikan satu persatunya ; Pertama Syahadat. 

Syariat syahadat itu ialah : mengucap dengan lidah. 

Tharikat syahadat itu ialah : pada sholat sejatinya, sedang memandang tajali kepada Tuhan. 

Hakikat syahadat itu ialah : hidup / hayat yang sesungguhnya. 

Ma’rifat syahadat itu ialah : agar supaya merasa dan melingkupi yang mencorong itu dengan zat dan sifat Allah. 


Kedua Sholat. 

Syariat sholat ialah : saat-saat berdiri, ruku, sujud, dan lain-lain. 

Tharikat sholat ialah : tetap saja dalam kita sedang sholat sejatinya ialah tajali mutlak. 

Hakikat sholat ialah : telah jelas adanya, alif, lam awal, lam ahir, ha.

Katakanlah Allah tak salah lagi. Ma’rifat sholat ialah : harus sampai bertemu dengan Nur Muhammad itu. Inilah sholat sejatinya, sebelum kita ini tahu dia sudah ada. 


Ketiga Puasa. 

Syariat puasa ialah : kita sudah maklum adanya. 

Tharikat puasa ialah : menyatu dengan tajali. 

Hakikat puasa ialah : puasa yang meninggalkan nafsu angkara murka, dan supaya kita berdiri dengan nafsu zat hak ta’ala. ( nafsu yang diridhoi ). 

Ma;rifat puasa ialah : harus bertemu dengan bulan purnama sidi. Yaitu terang benderangnya,Tuhan telah Bertazalli kepadanya. 


Keempat Zakat. 

Syariat zakat ialah : kita sudah maklum adanya. 

Tharikat zakat ialah : harus berdirinya/fananya mahluk dari ingatannya,dan harus tajali mutlak. 

Hakikat zakat ialah : jangan sampai kita lupa atau salah dalam akidah. 

Ma’rifat zakat ialah : harus bisa atau harus sanggup merasakan hilangnya ujud seluruhnya lahir dan Bathin dan menunggal dengan Tuhan ( dalam rahasia ). 


Kelima Haji. 

Syariat haji ialah : kita sudah maklum adanya. 

Tharikat haji ialah : sedang kita sholat atau waktu kita ada di baitullah ( rumah Tuhan ). 

Hakikat haji ialah : meleburkan dosa dengan jalan ma’rifat,mengenal Tuhan Allah. 

Ma’rifat haji ialah : rohani dan jasmani telah menyatu dalam kesatuan yang utuh/mutlak. 


Demikianlah yang dapat hamba sampaikan. Jadi rukun islam itu tadi tiap-tiap satu rukun mempunyai empat pasal. Maka kalau demikian, lima rukun itu menjadi lima kali empat adalah dua puluh pasal. Inilah si empunya sifat dua puluh itu. Sebab dua puluh itu pasal ini menghimpunkan segala sifat-sifat Allah di dalam alam ini. Dan manakah sifat istimewah bagi Tuhan ? 

Segala-galanya harus bagi Tuhan, tidak ada hijab bagi Tuhan/tidak ada dinding dindingnya lagi. Hanya nafsumu sendiri yang terhijab, karena masih terdinding. Bagi Tuhan tidak ada lagi wajib, yang wajib hanya bagimu dan bagi orang yang belum faham dan belum mengerti. Jadi siapa yang faham, itulah yang di beri petunjuk dari Tuhan Allah. 


Kesimpulan rukun agama itu tadi ialah ESA SEGALANYA dan tidak ada lagi DUANYA. 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar