📓terjemahan kitab sirrul asror
📄Bab 21: pengasingan diri dari dunia dengan memasuki khalwat dan suluk.
Khalwat dan suluk harus di lihat secara zahir dan batin.
Khalwat zahir ialah mengambil keputusan untuk memisahkan diri dari dunia, memencilkan diri di dalam satu ruang yang terpisah dari orang banyak supaya selamat dari kelakuan dan kewujudannya yang tidak di inginkan,
Dia juga berharap agar dengan berbuat demikian maka sumber yang menjadi kewujudan yang tidak di ingini, egonya dan hawa nafsu badannya akan terpisah dari bekal hariannya dan terhenti juga segala yang memuaskan dan mengenyangkannya.
Seterusnya dia berharap pengasingan itu akan mendidik egonya dan seleranya, memberi peluang kepada perkembangan diri rohani. Bila seseorang memutuskan demikian niatnya mestilah ikhlas. Dalam satu segi dia bagai meletakkan dirinya di dalam kubur, dalam keadaan mati, mengharapkan semata-mata keridoan Allah, berhasrat dalam hati melahirkan yang asli dan beriman, yang lahir dari kewujudanya yang hina ini.
Nabi s.a.w bersabda,
“di katakan beriman adalah jika orang lain selamat dari tangan dan lidahnya”
Dia mengikat lidahnya dari berkata yang sia-sia kerana Nabi s.a.w bersabda,
“Keselamatan manusia datang dari lidah dan kebinasaannya juga dari lidah”
Dia menutupkan matanya dari yang di haramkan agar pandangannya yang khianat dan menipu daya tidak jatuh ke atas apa yang di miliki oleh orang lain. Dia menutup telinganya dari mendengar kebohongan dan kejahatan, dan mengikat kakinya, membelenggunya supaya tidak pergi pada dosa.
Nabi s.a.w bersabda menceritakan:
"setiap anggota badan punya memaksiatan sendiri sendiri ,“Mata bisa berzina”. Bila salah satu dari pancaindera berdosa satu makhluk hitam yang hodoh di ciptakan darinya dan pada hari pembalasan ia menjadi saksi terhadap dosa yang dia lakukan. Kemudian ia dicampakkan ke dalam neraka.
Tuhan memuji orang yang menghindarkan dirinya dari kesalahan kerana itu merupakan penyesalan yang sebenar benarnya taubat yang kuat.
“Adapun orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya, dan mencegah diri dari hawa nafsunya, maka sesungguhnya syurga itu tempat kembalinya”.(Surah an-Naazi’aat, ayat 40 & 41).
Orang yang takut apad Tuhannya dan bertaubat, mengehilangkan kewujudannya yang hina ke yang beriman dan menghilangkan keburukannya menjadi keimanan akan di rubah di dalam khalwatnya sehingga jadilah ia jejaka tampan. Kewujudan yang elok ini menjadi khadam kepada penghuni syurga.
Mengasingkan diri adalah benteng menghalang musuh bagi dosa diri sendiri dan kesalahan. Di dalam sendirian, seseorang terpelihara di dalam kesucian. Firman Allah:
“Barang siapa percaya akan pertemuan Tuhannya hendaklah ia kerjakan amal salih dan janganlah ia sekutukan seseorang jua dalam ibadat kepada Tuhannya”.(Surah al-Kahfi, ayat 110).
Semua yang di ceritakan ini adalah suasana khalwat zahir.
Sekarang kita kaji halwat batin
Maksud khalwat batin ialah menghilangkan dari hati yaitu memikirkan hal keduniaan, kejahatan dan ego, meninggalkan makan, minum. Harta, keluarga, isteri, anak-anak dan perhatian serta kasih sayang semuanya dan berharap orang lain melihat atau mendengar tentangnyapun jangan masuk pada khalwat ini.
Orang yang bermaksud memasuki khalwat batin harus membersihkan hatinya dari kemegahan, sombong, takabur, marah, dengki, khianat dan yang sejenisnya. Jika semua perasaan itu ada padanya dalam khalwatnya maka hatinya menjadi terikat. Ia tidak lagi terlepas dari dunia dan khalwat demikian tidak berguna. Sekali kotoran memasuki hati ia kehilangan kesuciannya dan semua kebaikan terbatal.
“Apa yang kamu bawa itu sihir, sesungguhnya Allah akan membatalkannya (karna) Allah itu tidak membaguskan amal orang-orang yang berbuat bencana”. (Surah Yunus, ayat 81).
Walaupun perbuatan seseorang itu kelihatan bagus pada pandangan orang lain, tapi bila sifat-sifat buruk memasukinya, maka orang itu di anggap berbuat khianat dan menipu dirinya sendiri dan juga orang lain.
Nabi s.a.w bersabda,
“Sombong dan takabur itu mencemari iman. Fitnah dan umpatan lebih buruk dari dosa zina”.
Pada hadis lain
“Sebagaimana api membakar kayu dendam membakar dan menghapuskan perbuatan baik seseorang”.
Juga sabda rosul:
“Fitnah itu tidur, maka laknat bagi yang membangunkannya”
Juga sabda rosul:
“Orang yang bakhil tidak masuk syurga walaupun dia habiskan umurnya dengan ibadat”
Juga sabda rosul:
“Kepura-puraan adalah bentuk sembunyi mengadakan sekutu bagi Tuhan”.
Juga,
“Syurga itu menolak orang yang menolak orang lain”.
Banyak lagi tanda-tanda sifat buruk yang di kutuk oleh Rasulullah saw.
Apa yang di nyatakan sudah memadai untuk menunjukkan pada kita bawa dunia ini adalah tempat yang memerlukan ketekunan di dalam berhati-hati dan berwaspada, berjalan melaluinya dengan cermat dan penuh perhatian.
Tujuan pertama jalan kerohanian ialah menyucikan hati dan langkah untuk memperolehnya ialah memberantas keegoan dan keinginan hawa nafsu. Di dalam khalwat, dengan berdiam diri, bertafakur dan berzikir terus menerus, ego seseorang di perbaiki. Kemudian Allah Yang Maha Tinggi menjadikan hati seseorang itu bercahaya.
Tiada yang di lakukan di dalam khalwat dengan perbuatan sendiri. Apa yang perlu ialah cinta, ikhlas dan keyakinan yang benar. Cara ini bukan cara orang itu sendiri. Dia mengikuti cara para sahabat Rasulullah s.a.w, cara orang-orang yang mengikuti mereka dan cara orang yang mengetahui cara mereka dan mengikutinya.
Bila orang yang yakin berada pada jalan ini menurut jalan taubat, ilham dan menyucikan hatinya, Allah mencabut dari hatinya dan dirinya segala yang merusakkan dan yang keji dan melindunginya agar dia tidak kembali kepadanya. Wajahnya akan menjadi cantik, perasaannya, termasuk di zahirkan, menjadi tulen. Apa saja yang dia lakukan di lakukannya dengan cara yang terpuji karna dia berada di dalam hadirat Ilahi.
“Allah mendengar orang yang memuji-Nya”
Jadi, Allah menjaganya. Allah menerima doanya, kerinduannya dan puji-pujiannya dan mengabulkan segala keinginannya.
“Barang siapa menginginkan kemuliaan maka dari Allah jualah semua kemuliaan. Kepada-Nya di berikan perkataan yang baik, amal yang salih itu Dia angkat”. (Surah Fatir, ayat 10).
Perkataan yang baik menyelamatkan lidah dari perkataan yang sia-sia. Lidah adalah alat yang baik untuk memuji Tuhan, mengulangi nama-nama-Nya yang indah, mengakui keesaan-Nya. Allah benci terhadap perkataan yang sia-sia:
“Tidak sekali-kali! Sesungguhnya yang demikian perkataan yang ia ucapkan padahal di belakang mereka satu dinding hingga hari mereka di bangkitkan (mereka tidak benar dalam perkataan mereka)”.(Surah Mukminuun, ayat 100).
Allah mengaruniakan ampunan-Nya, belas kasihNya kepada orang yang belajar dan mengamalkannya dengan niat yang baik. Dia tempatkan pada drajat yang lebih tinggi. Dia rido kepadanya, Dia maafkan kesalahannya.
Bila seseorang telah dinaikkan drajatnya maka hatinya menjadi seperti laut. Bentuk dan warna laut itu tidak berubah karna sedikit Kekejaman dan penganiayaan yang orang ramai lakukan kepadanya.
Nabi s.a.w bersabda,
“Jadilah seperti laut yang tidak berubah, tetapi di dalamnya tentera gelap (ego) kamu akan lemas”
seperti Firaun lemas di dalam Laut Merah. Dalam lautan itu kapal agama timbul dengan selamat dan sejahtera, ia berlayar di dalam lautan yang luas itu. Roh orang yang di dalam khalwat terjun ke dasarnya untuk mendapatkan mutiara kebenaran, membawa ke permukaan mutiara kebijaksanaan (makrifat) dari batu karang budi pekerti dan menyebarkannya ke tempat yang jauh. Firman Allah:
“Keluar darinya mutiara dan marjan (batu karang)”.(Surah ar-Rahmaan, ayat 22).
Untuk memelihara lautan tersebut zahir kamu mestilah sama dengan batin kamu, diri kamu mestilah sama dengan apa yang kelihatan pada diri kamu. Suasana zahir dan suasana batin kamu mestilah satu. Bila ini terjadi, tiada lagi penipuan, hasutan atau kekacauan di dalam laut hati kamu. Tiada keributan yang memabukkan di dalam lautan yang tenang itu. Orang yang memperoleh suasana tersebut berada di dalam keadaan taubat sepenuhnya; ilmunya luas dan bermanfaat, perbuatannya semuanya adalah khidmat untuk orang lain, hatinya tidak mengalir kepada kejahatan. Jika dia hilap atau lupa dia dimaafkan karna dia ingat bila dia lupa dan bertaubat bila dia bersalah. Dia berada dalam kehampiran dengan Allah dan dirinya sendiri.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar