Jumat, 12 November 2021

bab 23. mimpi mimpi

 ðŸ““terjemahan kitab sirrul asror

📄bab 23. mimpi mimpi


Mimpi yang terjadi di waktu antara seseorang hampir terlelap hingga dia terlelap (setengar tidur setengah sadar) adalah benar dan berfaedah.


Mimpi-mimpi ini biasanya merupakan pembawa pembukaan dan pelantara pada yang luar biasa. Bukti kebenaran mimpi di nyatakan oleh Allah dengan firman-Nya:

“Sesungguhnya Allah akan buktikan mimpi itu benar kepada Rasul-Nya, kamu akan masuk Masjidil Haram jika di kehendaki Allah dengan aman”.(Surah al-Fath, ayat 27).

Dan memang benar Nabi s.a.w memasuki kota Makkah yang masih di kuasai oleh musuh-musuh baginda, tahun sesudah baginda bermimpi.


Contoh lain ialah mimpi Nabi Yusuf a.s:

“Tatkala Yusuf berkata kepada bapaknya, ‘Wahai bapaku, sesungguhnya aku melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan aku lihat bersujud kepada ku”.(Surah Yusuf, ayat 4).


Nabi s.a.w bersabda,

“Tidak ada nabi yang datang setela aku tapi yang datang pembukaan-pembukaan yang lain. Orang yang beriman akan melihat pembukaan itu dalam mimpi mereka atau pembukaan itu akan di tunjukkan kepada mereka melalui mimpi”

“Bagi mereka pembukaan tentang khabar baik dalam dunia ini dan di akhirat”.(Surah Yunus, ayat 64).


Mimpi datangnya dari Allah tetapi kadang-kadang ada juga yang datang dari syaitan.

Nabi s.a.w bersabda,

“siapa yang melihatku di dalam mimpi sesungguhnya dia benar-benar melihatku karna syaitan tidak dapat mengambil bentukku”


Syaitan juga tidak dapat mengambil bentuk mereka yang mengikut iman, jalan kebenaran, makrifat, kebenaran dan cahaya Nabi s.a.w. Orang arif mentafsirkan hadis Nabi s.a.w di atas dengan mengatakan syaitan bukan saja tidak dapat mengambil bentuk Nabi s.a.w tapi syaitan juga tidak dapat berpura-pura mengakui seseorang atau sesuatu yang ada sifat kemurahan dan kebaikan atau kasih sayang dan lemah lembut dan beriman. Sesungguhnya Nabi-nabi, wali-wali, malaikat, Masjidil haram, matahari, bulan, awan putih, Quran yang suci, merupakan kewujudan yang ke dalamnya syaitan tidak bisa masuk juga tidak dapat mengambil bentuk mereka. Ini karna syaitan adalah tempat dan keadaan yang menzahirkan kekerasan, hukuman dan kesengsaraan. Dia hanya bisa menggambarkan kekeliruan dan keraguan. Bila seseorang sudah memiliki di dalam diri nyatanya nama Allah, ‘Pembimbing Mutlak Kepada Kebenaran’, bagaimana sifat yang membawa kekacauan itu bisa menjadi nyata dalam dirinya? Sifat-sifat yang bertentangan satu sama lain tidak boleh bertukar tempat, seperti air dengan api. Kemurkaan tidak dapat mengambil tempat kemurahan, juga tidak bisa api menyerupai air. Mereka menolak sesama mereka, mereka berjauhan, mereka memiliki ruang yang berlainan. Allah Pisahkan kebenaran dari kepalsuan:

“Demikianlah Allah nyatakan kebenaran dan kepalsuan… dengan perimpamaan dan ibarat…”.(Surah ar-Ra’d, ayat 17)


Tetapi syaitan bisa mengaku menjadi Allah dan menipu manusia, membawa mereka menjadi sesat. Ini hanya bisa di lakukan dengan izin Allah. Allah mempunyai banyak sifat-sifat yang kelihatan bertentangan satu sama lain. Misalnya sifat-Nya Yang Gagah dan Keras (Al Jalal) kelihatan berlawanan dengan sifat-Nya Yang Indah dan Lemah-lembut (Al jamal). Syaitan terlaknat hanya bisa berpura-pura mengambil watak kemarahan dan keperkasaan karna ia secara kejadian asalnya adalah bentuk yang menyatakan kekerasan Allah. Allah memiliki kedua-dua sifat, Pembimbing Mutlak kepada kebenaran dan juga Pembawa kepada kesesatan. Syaitan tidak bisa menjelma dengan watak sifat yang mengandung nilai pembimbing. Jika syaitan menjelma sebagai sifat Allah secara sembarangan maka itu hanya bisa dia lakukan dengan kehendak dan izin Allah, untuk membimbing orang yang beriman kepada kebaikan dengan menentang kejahatan, membawanya kepada kebenaran dengan cara menentang kepalsuan. Dalam kenyataannya syaitan tidak semuanya bisa untuk merampas iman dari seseorang yang beriman; ia hanya bisa mengambilnya jika orang yang beriman itu sendiri mencampakkan imannya.

Allah memerintahkan Nabi-Nya supaya:

“Katakanlah: ‘Inilah jalanku, yang aku dan orang-orang yang mengikuti aku menyeru (manusia) kepada Allah dengan basirah (penyaksian yang jelas). Maha Suci Allah! Dan bukanlah aku dari golongan musyrikin”.(Surah Yusuf, ayat 108).

Dalam ayat ini ‘orang yang mengikuti aku’ adalah manusia sempurna, guru kerohanian yang sebenarnya yang akan datang setelah Nabi Muhamamd s.a.w, yang akan mewarisi ilmu batin baginda dan kebijaksanaan baginda dan yang akan berada hampir dengan Allah. Manusia yang demikian di gambarkan sebagai ‘pelindung dan pembimbing yang sebenarnya’. (Surah al-Kahfi, ayat 17)


Ada dua jenis mimpi;

1. subjektif (memberi pandangan atau perasaan sendiri)

2. objektif (bertujuan), masing-masing di bagi kepada dua jenis.

Jenis pertama mimpi subjektif ialah bayangan atau gambaran suasana kerohanian yang tinggi adalah hasil dari keharmonian, dan kelihatan dalam gambar seperti:

👉matahari,

👉bulan,

👉bintang,

👉pemandangan padang pasir putih bermandikan cahaya,

👉taman syurga mahligai roh yang cantik dalam bentuk malaikat dan lain-lain.

Ini semua adalah sifat-sifat hati yang murni.

Jenis kedua mimpi subjektif mengandung gambaran yang berkaitan dengan suasana seseorang yang bebas dari keresahan, yang mengenal diri dan menemui ketenteraman fikirannya. Gambaran-gambaran ini adalah kelazatan yang dia akan temui dalam syurga, bau-bauan dan suara di dalam syurga. Dia akan bermimpi beberapa jenis hewan dan burung yang menyerupai yang paling cantik yang jenisnya ada dalam dunia. Hewan yang di lihat di dalam mimpi itu adalah haiwan syurga. Misalnya,

👉unta adalah hewan syurga.

👉Kuda di kirim sebagai hewan yang membawa tentera suci di dalam peperangan menentang orang-orang kafir di sekelilingnya dan di dalamnya.

👉Lembu jantan kepada Nabi Adam a.s untuk membajak tanah untuk di tanam gandum.

Kambing / biri-biri datangnya dari madu syurga, unta di ciptakan dari cahaya syurga, kuda dari selasih manis di dalam syurga, biri-biri dari kunyit syurga.

Baghal menggambarkan suasana

terendah seseorang yang menemukan hati dan fikiran yang tenang.

Orang yang bermimpi baghal itu tandanya dia lalai dan malas di dalam melakukan ibadat sebab hawa nafsu, dan usaha kerohaniannya tidak memberi hasil. Kemudian dia harus bertaubat dan teruskan melakukan kebajikan supaya dia akan mendapat hasil.

Keldai di ciptakan dari batu syurga dan di berikan untuk berkhidmat kepada Nabi Adam a.s dan keturunannya.

Keldai adalah lambang jasad dan keperluan pada kebendaan, ego dan mementingkan diri sendiri.

Jasad adalah hewan yang membawa beban, membawa roh. Jika seseorang menjadi hamba kepada jasad dia adalah umpama orang yang memikul keldai di atas bahunya, tetapi manusia sebenarnya menunggangi keldai jasad kebendaannya. Jadi, keldai melambangkan cara atau alat dia mengarahkan urusan akhiratnya di dalam dunia ini.

Berkata-kata dengan jejaka tampan dengan wajah yang berseri-seri adalah tanda kenyataan Ilahi sampai pada seseorang itu karna mereka yang sudah memperoleh makrifat kepada kenyataan Ilahi di dalam syurga akan muncul di dalam rupa yang cantik.

Nabi s.a.w menggambarkan orang demikian sebagai

keadaan serba-kena,

serba-elok,

lemah lembut

dan mempunyai mata kehitaman yang indah. Baginda bahkan mengatakan,

“Aku lihat Tuhanku dalam rupa jejaka tampan”

Karna Allah tidak menyerupai sesuatu, hadis ini di artikan sebagai kenyataan sifat-sifat Allah Yang Maha Indah di gambarkan di dalam cermin roh yang suci. Gambaran ini di namakan bayi bagi hati.

Rupa kebendaan, badan, adalah cermin kepada kebijaksanaan ketuhanan yang mengajarkan dan membentuk kita.

Gambaran ini juga adalah perhubungan di antara hamba dengan Tuhan. Sayidina Ali r.a berkata,

“Jika aku tidak di bentuk oleh Tuhanku aku tidak akan mengenal-Nya”.

Untuk pembentukan kerohanian, seseorang itu memerlukan petunjuk, bimbingan dan teladan dari pembimbing yang masih hidup. Guru-guru yang menjadi pembimbing adalah nabi nabi dan orang orang yang hampir dengan Allah yang mewarisi kebijaksanaan nabi-nabi. Melalui ajaran mereka hati dan diri seseorang di terangi cahaya, menerangi perjalanan mereka. Murid menemui roh yang di ilhamkan di dalam dirinya melalui mereka yang menjadi guru kerohanian tersebut.

“Dia jualah yang tinggi darjat-Nya, yang memiliki arasy. Dia kirimkan roh (dari perintah-Nya) kepada sesiapa yang Dia kehendaki dari hamba-hamba-Nya buat Dia ancam dengan hari pertemuan”.(Surah Mukmin, ayat 15).

Untuk keselamatan hati kamu harus mendapatkan guru yang mengilhamkanmu roh itu.

Imam al-Ghazali berkata,

“Tidak menjadi kesalahan bagi seseorang melihat Allah dalam mimpinya sebagai gambaran yang indah. Gambaran itu adalah symbol menurut peringkat kerohanian seseorang. Apa yang dilihat tentu bukan Zat Yang Maha Suci yang tidak serupa dengan sesuatu dan menyerupai sesuatu.

Begitu juga Nabi s.a.w tidak dapat di lihat dalam rupa baginda yang asli, kecuali mereka yang menjadi waris:

👉hikmah kebijaksanaan baginda,

👉ilmu dan amalan baginda,

👉dan yang mengikuti baginda secara keseluruhan.

Yang lain, bila mereka mimpikan Rasulullah s.a.w, mimpi adalah simbol menurut kemampuan dan suasana mereka, tetapi sebenarnya mereka tidak melihat baginda”.

Kata qil (kata orang bijak pandai), “Di bolehkan melihat Allah di dalam mimpi sebagai cahaya atau rupa manusia”

Dia menyatakan Diri-Nya dalam bentuk sifat-sifat-Nya. Kepada Nabi Musa a.s Dia kelihatan sebagai api pada pohon yang terbakar. Itu adalah penzahiran tentang Kalam Suci yang Nabi Musa a.s sebagai Belukar Terbakar, mengatakan,

“Wahai Musa, apa di tangan kamu?’(Surah Ta Ha, ayat 15).

Apa yang di perlihatkan kepada Musa a.s sebagai api adalah cahaya Ilahi. Dia melihatnya sebagai api menurut peringkat dan hasratnya, kerana dia sedang mencari api. Bagi manusia, peringkat kewujudan terendah pada dirinya ialah tumbuh-tumbuhan dan hewan.

Apakah yang ganjil jika manusia yang telah menyucikan dirinya dari tahap-tahap rendah itu sehingga menjadi manusia sempurna sehingga melihat kenyataan Tuhan yang di zahirkan sebagai Belukar Terbakar.

Bagi manusia sempurna yang lain Allah menzahirkan Kalam-Nya sebagai perkataan mereka sendiri, keluar dari mulut mereka.

Bayazid al-Bustami berkata,

“Zatku adalah Yang Maha Mulia. Betapa besarnya kemuliaanku”

Kalam Suci keluar dari mulut Junaid al-Baghdadi,

“Tiada yang lain kecuali Allah di dalam jubahku”

Terdapat rahasia-rahasia besar di dalam peringkat seperti ini yang di capai oleh manusia sempurna. Terlalu sukar untuk menerangkannya dan terlalu panjang untuk menguraikannya. Ia hanya berkaitan dengan mereka yang menghabiskan hayatnya mengejar ilmu batin.

Untuk menjadi penerima penzahiran Ilahi dan untuk berhubung dengan roh Nabi s.a.w, seseorang mesti di ajari dan di didik dan di bawa ke peringkat kerohanian tersebut. Orang yang baru memasuki perjalanan kerohanian tidak bisa berharap dapat berhubungan dengan Allah dan Rasul-Nya.

Di antara guru yang suci yang hampir dengan Allah dan Rasul-Nya ada hubungan yang lebih tinggi dari zahiriah.

Jika Nabi s.a.w masih hidup seseorang bisa mengambil ilmu secara langsung dari baginda dan tidak perlu dari pelantara.

Tetapi oleh karna baginda sudah wafat dan berpindah kepada alam baqa, baginda berpisah dengan keadaan keduniaan dan kebendaan. Jadi, seseorang tidak dapat berhubung secara langsung dengan baginda. Hal yang sama juga terjadi pada guru yang benar. Bila mereka meninggal dunia orang orang tidak bisa lagi belajar kepada mereka.

Kamu akan faham jika kamu mempunyai pengertian yang mendalam, jika kamu mencari bukan untuk menjadi luar biasa. Mencari untuk memperoleh pemahaman ini dengan renungan mendalam, agar kamu melepas kegelapan ego dirimu dengan cahaya yang di nyalakan. Kamu perlu cahaya untuk melihat, untuk mengerti. Kamu tidak bisa melihat di dalam kegelapan. Cahaya itu hanya jatuh pada tempat

yang sesuai,

yang teratur dan suci,

tempat yang mulia.

Orang yang baru, dengan dirinya sendiri, tidak dapat meletakkan dirinya dalam kesesuaian dan sebab itu memerlukan guru.

Guru yang masih hidup mestilah ada hubungan dengan Nabi s.a.w yaitu jika dia benar-benar pewaris suasana Nabi s.a.w. Dalam perjalanannya dia menerima bimbingan dari Nabi s.a.w dan di ajarkan untuk menjadi hamba Allah yang sabar. Dengan bantuan ini dia menjadi alat bagi penerusan jalan batin. Selebihnya adalah rahasia. Hanya orang yang layak mengalaminya akan mengalaminya.

“Bagi Allah jualah kemuliaan dan bagi Rasul-Nya dan bagi orang mukmin”.(Surah Munafiquun, ayat 8).

Suasana yang mulia ini adalah rahasia.

Latihan kerohanian bukanlah perkara mudah. Roh kebendaan berada di dalam tubuh dan di latih dengannya.

👉Tempat roh kerohanian di dalam hati.

👉Tempat roh sultan adalah pusat hati.

👉Tempat roh kudus (roh suci) adalah rahsia.

Rahasia itu adalah jalan yang menghubungkan yang hak dengan orang yang beriman. Ia adalah juru bahasa, menterjemahkan yang hak kepada si pencari kebenaran karna rahasia itu milik Allah, adalah hampir dengan-Nya dan amanah-Nya.

Ada juga mimpi akibat kelakuan buruk. Ia menunjukkan sifat-sifat ego yang menguasai atau kesedaran terhadap kesalahan tetapi dia tidak mampu menghentikannya.

dalam suasana yang lebih baik bila seseorang di ingatkan oleh Allah tentang kesalahan dan dosanya dia mimpikan hewan liar seperti

👉harimau dan singa,

👉serigala dan beruang,

👉anjing dan babi jantan,

dan hewan-hewan kecil seperti

👉musang,

👉Kelinci,

👉kucing

👉ular,

👉kala jengking

dan hewan yang memakan daging dan juga hewan berbisa, haiwan yang merusak

Untuk menyatakan sebagian kecil kejahatan yang di tunjukkan oleh gambaran-gambaran itu:

Harimau

adalah simbol ujub dan besar diri serta takabur yang sampai kepada peringkat angkuh dengan Allah:

“Orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan tidak mau menerimanya, maka tidak akan di buka pintu-pintu langit dan tidak akan mereka masuk syurga sampai unta bisa masuk ke lubang jarum”.(Surah al-A’raaf, ayat 40).

Hukuman yang sama juga bagi mereka yang angkuh dengan sesama manusia.


Serigala

adalah simbol mengasihi diri yang terlampau dan menginginkan pujian. 


Beruang melambangkan kemarahan dan keberangan dan kezaliman atas orang yang dia kuasai. 


Serigala melambangkan kerakusan tanpa memperdulikan haram dan halal, bersih atau kotor.


Anjing

melambangkan rasa kasih terhadap dunia dan hari harinya.


Babi

melambangkan keinginan, cita-cita tinggi, berendam dan hawa nafsu yang kuat.


Musang

menunjukkan penipuan, pembohongan, menipu dalam urusan dunia.


Kelinci

menunjukkan kelakuan yang sama, kecuali di lakukan secara tidak sadar dan dalam kelalaian.


Harimau bintang

– usaha yang digunakan tanpa pertimbangan dan menyakitkan hati, juga ingin menjadi terkenal.


Kucing

– kebakhilan dan memutar belit.


Ular

– berbohong, menghina, membuat tuduhan palsu dan menyakitkan orang lain dengan perkataannya.


Kala jengking

– kritik yang tidak sihat, mempersendakan orang dan tidak menerima mereka.


Tebuan

– bahasa kesat yang menyakitkan hati orang.

Jika seseorang bermimpi melawan dengan salah satu dari hewan tersebut tetapi tidak dapat mengalahkannya dia perlu memerkuatkan lagi:

👉usaha,

👉ibadat

👉dan ingatan secara sedar,

sehingga sekali pukul binatang itu dapat di kalahkan.


Jika bermimpi membunuh binatang itu bermakna dia telah berhenti melakukan kesalahan dan menyakitkan hati orang lain.

Allah berfirman:

“Dia akan hapuskan dari mereka kejahatan dan Dia akan perbaiki keadaan mereka”.(Surah Muhammad, ayat 2).


Jika dia bermimpi salah satu dari binatang itu berubah menjadi manusia itu tandanya suasananya yang salah dahulu telah di perbaikinya dan taubatnya di terima, karna tanda sebenarnya taubat di terima ialah ketidakmampuan melakukan kesalahan yang sama.

“Kecuali orang yang bertaubat dan beriman dan mengerjakan amal salih, maka mereka Allah ganti kejahatan mereka dengan kebaikan…”(Surah al-Furqaan, ayat 70).


Bila seseorang di selamatkan dari kejahatan dan kesalahan dia harus menjaganya sungguh-sungguh, jangan merasa sudah selamat, karna hawa nafsu dan ego mendapat kembali kekuatannya melalui ingatan yang hanya sedikit terhadap

👉keingkaran,

👉bangkangan

👉dan kejahatan,

👉dan membawa seseorang kembali kepada cara lama.

Suasana roh yang sejahtera dengan mudah akan hilang. Tujuan Allah memerintahkan hamba-hambaNya menahan diri dari yang haram adalah untuk mewujudkan amalan yang tekun untuk menjaga seseorang agar sentiasa berwaspada.

👉Ego jahat yang memerintah kadang-kadang kelihatan dalam mimpi sebagai orang kafir

👉diri yang mengkritik diri sendiri bisa kelihatan sebagai orang Yahudi

👉diri yang berperangsang kadang-kadang kelihatan sebagai orang Kristiani


Tidak ada komentar:

Posting Komentar