Minggu, 05 Desember 2021

FANA' BINASA

 

Fana bukan satu Objek yang dapat dicari Seperti kita Mencari sebuah rumah tetapi ia adalah satu kesadaran yang disisipkan Oleh Allah ke dalam Hati Hamba-Hamba yang dikasihi Allah yang telah berusaha tanpa jemu untuk menghampirkan Diri kepada Allah


Ia adalah satu rasa yang mana tiada lain yang ada hanya Allah dan Segala yang berlaku atas perbuatan Allah


Apabila Seseorang bertanya tentang Diri Allah maka Allah akan menjawab Dengan pelbagai jawapan bergantung kepada tahap kefahaman Orang itu


Contohnya Allah berkata Aku dekat Aku lebih dekat daripada Urat leher mu


Ataupun Allah berkata Tiada antara antara Aku dan Engkau


Ataupun Allah akan berkata Aku ini Engkau


Keadaan ini berlaku bergantung kepada kedudukan Orang yang bertanya itu ketika ia bertanya Pada masa yang sama Seseorang itu boleh berada pada makam Kesatuan atau makam kejamakan


Makam kesatuan adalah adalah Alam ketuhanan di sini hanya ada Allah dan Ego Seseorang itu telah lebur dalam keEsaan dengan Allah manakala makam kejamakan adalah yang mana Ego Seseorang itu masih belum lebur dan ia menggangap Dirinya itu ada


Allah dengan Hamba tidak sama Allah tetap Allah dan Hamba tetap Hamba Tidak mungkin Allah menjadi Hamba dan Hamba menjadi Allah


Yang baru tidak sesekali bercampur dengan yang kekal yang baru tetap binasa dan yang kekal akan tetap kekal Yang penting di sini adalah bagaimana kita menempatkan Diri kita sama ada yang baru atau yang kekal


Tepuk Dada tanya selera INIlah YANG DUDUKKAN DIRIMU DITEMPATNYA diMakamnya


Man Arofa Napsahu Faqod Arofa Robbahu Faqod Arofa Robbahu Fasada Jasada

Siapa tunggu kenal Diri maka kenal lah Allah nya Siapa yang kenal akan Allah nya maka binasalah Fana Dirinya


Istilah Binasa atau Fana itu bukanlah merujuk kepada hilang ataupun tidak ada pada pandangan akan tetapi Maksud Fana itu adalah hilangnya keakuan Diri kita pada Diri kita Sendiri dan pada barang yang ada pada kita ini cuma yang Zahir pada Akuan kita adalah Segala-galanya dari Allah Hak Allah dan Kepada Allah jua


Hal ini perlulah kita Mensyuhudkan didalam Hati kita dengan sungguh-sungguh agar ia memberi kesan kepada kita dan ini dapat menjauhkan kita dari Syirik Khofi mahupun Syirik Jali


Untuk itu binasakanlah keakuanmu pada keaadaan Ujudmu itu dan nyatakan keakuanmu itu bahawa Allah yang Maha Wujud dan Maujud buangkanlah keakuanmu itu pada keadaanmu agar kau tetap Tenang jika Musibah terjadi padamu


Selagi akuanmu ada pada keadaan Ujudmu itu maka amalmu itu hanyalah amalan yang rendah darjatnya dan munkin batal Keakuan yang Sebenar adalah Fana akan Dirimu dahulu baharulah kau tahu akan Siapa yang Ujud dan berkuasa memiliki apa-apa yang ada ini


Namum kita tetap ada pada Badan Diri ini cuma keakuan kita sahaja yang tiada pada meletakkan ianya akan Diri kita Yang tetap ada itu hanya Allah sahaja

Fana perasaan kita kerana kita ini Ciptaan Allah dan kita ini penyataanNya yang Allah menyatakan maka kita tetap ada pada kenyataan akan tetapi tidak ada pada ke-Akuan


Fana Diriku ini beserta Allah bukan Fana Diriku ini tidak Ujud Aku memang Ujud kerana Aku adalah kenyataan yang dinyatakan Allah dari NurKu datang maka bila bersatu nya Nur dengan Nur maka hilanglah Aku Nur kerana Aku telah Maujud bersama Allah maka yang nyata hanya satu iaitu Allah akan tetapi adakah kita ini tiada jawapnya ada cuma tiada pada ke-Akuan dan itulah Fana namanya


Hilang Aku nyata nya Allah

Nyata Aku Ujudnya Allah

Ada Aku Rahsia Allah

Rahsia Aku adalah Allah

Aku adalah ketuhanan

Diri Aku Nur Ketuhanan


Fana Binasa


Man Arofa Napsahu Faqod Arofa Robbahu Faqod Arofa Robbahu Fasada Jasada

Siapa Kenal Diri Maka Kenal lah Allah nya Siapa yang Kenal akan Allah nya maka binasalah Fana Dirinya


Istilah Binasa atau Fana itu bukanlah merujuk kepada hilang ataupun tidak ada pada pandangan akan tetapi Maksud Fana itu adalah hilangnya ke-Akuan Diri kita pada Diri kita Sendiri dan pada barang yang ada pada kita ini cuma yang Zahir pada Akuan kita adalah Segala-galanya dari Allah Hak Allah dan Kepada Allah jua


Hal ini perlulah kita Mensyuhudkan didalam Hati kita Dengan sungguh-sungguh agar Allah memberi kesan kepada kita dan ini dapat menjauhkan kita dari Syirik Khofi mahupun Syirik Jali


Untuk itu binasakanlah keakuanmu pada keaadaan Ujudmu itu dan nyatakan keakuanmu itu bahawa Allah lah yang maha Wujud dan Maujud buangkanlah ke-Akuanmu itu pada keadaanmu agar kau tetap Tenang jika Musibah terjadi padamu


Selagi akuanmu ada pada keadaan Ujudmu itu maka amalmu itu hanyalah Amalan yang rendah darjatnya dan munkin batal Keakuan yang sebenar adalah Fana akan Dirimu dahulu baharulah kau tahu akan siapa yang Ujud dan berkuasa memiliki apa-apa yang ada ini


Namum kita tetap ada pada Badan Diri ini cuma ke-Akuan kita Sahaja yang tiada pada meletakkan ianya akan Diri kita Yang tetap ada itu hanya Allah Sahaja


Fana perasaan kita kerana kita ini Ciptaan Allah dan kita ini penyataan Allah yang Allah menyatakan maka kita tetap ada pada kenyataan akan tetapi tidak ada pada ke-Akuan


Fana Diriku ini beserta Allah bukan Fana Diriku ini tidak Ujud Aku memang Ujud kerana Aku adalah kenyataan yang dinyatakan Allah dari NurKu datang maka bila bersatu nya Nur dengan Nur maka hilanglah Aku Nur kerana Aku telah Maujud bersama Allah maka yang nyata hanya Satu iaitu Allah akan tetapi adakah kita ini tiada jawap Allah ada cuma tiada pada ke-Akuan dan itulah Fana nama Allah


Hilang Aku Nyata nya Allah

Nyata Aku Ujudnya Allah

Ada Aku Rahsia Allah

Rahsia Aku adalah Allah

Aku adalah Ketuhanan

Diri Aku Nur Ketuhanan


Dan sebenar-benarnya Aku ini adalah Ketuhanan yang datang dari Allah menjadi Diri pada Badan Aku adalah Diri Rahsia Aku adalah Allah


Allah lah menjadi Rahsia Abadi bagi Aku dan Aku menjadi Diri pada Rahsia itu Keresahan Jiwa meruntung duka menanti si dia yang tak kunjung tiba duka nestapa mengharap Cahaya Sinar gemerlapan dari Yang Esa hari Demi hari Aku merenung mencari kepastian gelojak kemahuan membuak yang pasti Aku harapkan ada Nur Hidayah yang sudi menyuluh kesamaran malam kekalutan Iman


Badai zulmat yang bak tirai tebal membatasi Aku dengan Allah Wahai kekasih Aku tunjukkanlah daku Jalan menemui Allah Aku yang merindu ingin bersanding dengan Allah walau cuma sedetik Sahaja Asal kesempatan seizin Allah resah gelisah gundah gulana Jiwa meronta mengharap secangkir Hidayah dara seorang Kekasih moga-moga menjadi penyejuk tengkorokkan yang haus dahaga Taufik Makrifat Allah rintihan Aku pada Allah ini adalah tanda pengharapan Aku pada Allah cinta Agung Aku semai kasih Sejati Aku tanam moga tumbuh segar di jambangan Iman dan Taqwa dengarlah rintihan Hati Aku ini Wahai kekasih Aku


AKU adalah Diri yang Sebenar-Benar Diri 

Diri Sejati manakala DIRI AKU itu adalah pancaran atau keadaan yang menunjukan akan AKU Diri AKU yang terbit dari AKU itulah yang meliputi Badan Diri dari dalam dan Allah merupakan suatu Cahaya yang memancarkan Rahsia rasa Makrifat pada Badan Diri dan apabila Aku telah berdiri maka nyatalah Aku pada keadaan AKU


Kini AKU berdiri pada keadaan AKU iaitu keadaan Ketuhanan akan tetapi pada masa yang sama AKU adalah kehambaan kerana menerima Amanah dan perintah dari Allah Yang Maha Agung


Aku dan Diri Aku Umpama manis dan gula dan Diri Aku inilah yang dapat dikatakan pada Martabat kehambaan AKU melakukan sesuatu untuk sesuatu kalau dari permulaan datang Aku dari Allah Aku merupakan TITIK Noktah


Kini Aku telah berdiri Sendiri pada badan Aku dan Segala apa yang dapat menyatakan pada Badan Diri ini adalah Diri Aku jua adakah Diri itu terasing dari Aku dan badan Aku jawapnya tidak ini kerana Diri itu adalah pancaran Aku atau Sifat Aku yang mana Allah merujuk kepada keadaan Ujud Aku maka dari Akulah Allah terbit Oleh itu pada fahaman Ilmu pengetahuan Aku ini ianya adalah ada Empat pecahan iaitu


1) Zatullah –Allah yang menciptakan sesuatu dan sesuatu itu datang dari Allah

2) Aku-Roh atau Amar Rabbi Urusan Allah yang dibangsakan dengan Ketuhanan

3) Diri Aku-kenyataan yang menyatakan Aku

4) Badan-tempat yang menzahirkan akan keadaan Diri Aku


Firman Allah KULLI ROHI AMRI ROBBI Katakanlah Roh itu adalah Urusan Allah

Aku kini menjadi Diri pada Badan menjalani kehidupan pada Alam Aku Sendiri akan tetapi Aku ini tiada apa-apa hanya Allah lah Yang Maha Kuasa dari Setiap sesuatu itu Aku yang telah berdiri kini memikul Amanah dari Allah dan menjalani sesuatu dengan sesuatu


Pada Aku ada berbagai dan Segalanya kerana Allah telah memberinya sejak dari Awal lagi pada Alam Taqdir Maka dirkulah yang memancar itulah Rahsia Allah Bagi mereka yang ingin mendapatkan sesuatu itu perlu melalui sesuatu jua.


Hayatullah dan Qudratullah itulah Rahsia Aku. Ini membawa makna yang Diri Aku itu adalah penyataan Rahsia keduanya itu Maka Aku adalah Sebagai Orang tengah diantara Allah dan Diri serta Badan


Aku yang berdiri bertugas menerima dan memberi yang Aku terima adalah Rahsia atau Anugerah dari Allah dan memberi kepada Badan Diri Aku Sendiri


Maka Aku menemui kejelasan ini iaitu Aku adalah penyata yang dinyatakan Allah dan Diri Aku adalah kenyataan bagi Aku


Aku yang berdiri kini Mengenal dan dapat merasai akan adanya Allah Yang Maha Kuasa dengan dalil AKU Aku adalah Diri Sejati dan Diri Aku itulah keadaan Aku Ibarat Api dan Cahaya


Diri adalah pancaran Aku dan Allah Sebenarnya terhasil dari Hakikat Ketuhanan Aku maka itulah Aku menamakan Aku ini Orang tengah


Ucapan Syahadah adalah suatu Rahsia Ilahi dan pada Allah ada Rahsia iatu


1) Pengakuan

2) Pangkat

3) Darjat

4) Martabat


Maka ucapkanlah olehmu Wahai anak-anak Aku akan Syahadah ini Moga Moga kau mendapat Empat perkara diatas Tiada Tuhan selain Allah Nabi Muhammad pesuruh Allah inilah makna bagi Kalimah Syahadah itu

Dicatat oleh Kunci Langit


Tidak ada komentar:

Posting Komentar