Ada pun tujuan utama pengkajian dan keyakinan Martabat Alam Insan ini
Bertujuan memahami dan memegang satu keyakinan Mutlak bahawa Diri kita ini sebenar - benarnya bukanlah Diri kita, tetapi kembalikan semula Asalnya Allah.
Dengan kata lain untuk memperpanjangkan kajian, kita juga dapat Mengetahui pada Hakikatnya dari mana Asal mula Diri kita sebenarnya hinggalah kita Zahir di Alam Maya ini.
Dalam pada itu dapat pula kita mengetahui pada Hakikatnya kemana Diri kita harus kembali.
Dan apakah tujuan sebenar Diri kita di Zahirkan
Dalam memperkatakan Martabat Alam Insan
Dengan memahami Martabat Alam Insan ini maka sudah pastilah kita dapat Mengetahui bahawa Diri kita ini adalah SifatNya Allah Taala Semata-mata. Diri Sifat yang di tajallikan bagi menyatakan SifatNya Sendiri yakni pada Alam Saghir dan Alam Kabir.Dan Allah Taala Memuji DiriNya dengan Asma'Nya Sendiri dan Allah Taala menguji DiriNya Sendiri dengan Afa'alNya Sendiri.
Dalam memeperkatakan Martabat Alam Insan kita memperkatakan Diri kita sendiri Diri kita daripada Sifat Allah yang berasal daripada Qaibull-Quyyub Martabat Ahdah iaitu pada Martabat Zat hinggalah Zahir kita bersifat dengan Sifat Bangsa Muhammad Oleh yang demikian Wujud atau Zahirnya kita ini bukan sekali-kali Diri kita tetapi sebenarnya Diri kita ini adalah penyata kepada Diri Allah Semesta Alam Semata-mata.
Seperti Firman Allah.
INNALILLA WAINNA ILAII RAJIUN
Yang bermaksud Sesungguhnya Diri mu itu Allah
Allah Asal Diri Mu dan hendaklah kamu pulang menjadi Allah kembali.
Setelah Mengetahui dan memahami secara jelas lagi terang bahawa Asal kita ini adalah Allah pada Martabat Ahdah dan NyataNya kita sebagai SifatNya pada Martabat Alam Insan dan pada Alam Insan inilah kita memulakan langkah untuk MenSucikan Sifat Diri kita ini pada Martabat Sifat kepada Martabat Allah Kembali iaitu Asal mula Diri kita Sendiri atau Martabat Zat.
SEsungguhnya Allah Swt Diri kita pada Martabat Ahdah menyatakan Dirinya dengan SifatNya Sendiri dan memuji SifatNya Sendiri dengan AsmaNya Sendiri serta menguji SifatNya dengan Afa'alNya Sendiri. Sesungguhnya tiada sesuatu sebenarnya pada Diri kita kecuali Diri Sifat Allah, Allah Semesta Semata-mata.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar