Tauhid atau pun keEsaan bagi yang telah menyaksikan Basyariah Allah terbahagi kepada keEsaan
Tauhid Dzati
atau Tauhid Rububiyah
Tauhid Syuhudi
atauTauhid Uluhiyah
Cuba kita perhatikan dahulu apa dan Bagaimana yang dikatakan Tauhid Dzati itu
Tauhid Dzati
Salik itu merasakan keEsaan dalam Dzat Yang Esa ini selalu dirasakan tidak kira di mana saja ia berada kepada Salik itu tidak Mungkin Dzat Yang Esa itu tidak ada Walau pun sesaat
Peringkat ini merupakan makam Haqqul Yakin atau juga disebut Wahdah Al Wujud Esa dalam Wujud bagaimna pun ini baru peringkat rasa iaitu Salik merasakan Dzat Allah Sentiasa bersamanya atau juga boleh dikatakan Salik larut dalam Dzat yang Suci itu yang tinggal Hanya Allah
Bagaimana pun di atas peringkat ini ada lagi satu peringkat iaitu peringkat penyaksian Tajali Allah
Tauhid Syuhudi
Setelah Salik menempuh Fana dan Sirna Fana itu Baqa maka muncullah penyaksian Tajali Illahi
Pada saat itu benar-benar penglihatan dan penyaksian Salik tertumpu kepada Allah makam Isbatul Yakin Salik menyaksikan kehadiran Dzat Yang Mutlak Tajali Dzat Illahi.
Kajian pelajaran ini tidak banyak dibincangkan dan tidak banyak diteorikan tetapi hanya dipraktiskan oleh Mereka yang dibukakan Rahsia ini oleh Allah Kerana ia termasuk Dalam Rahsia-Rahsia Allah
Bagaikan kata Saudara Tahjud Nan Mulia Allah Sangat boleh dikenali tetapi tidak dapat diperkenalkan
Kerana apa
Kerana Allah hanya dapat dikenali Apabila Allah memperkenalkan DiriNya kepada DiriNya
Dalam penyaksian Tajalli Dzat Allah ini Jasad tidak bergerak dilihat bahasa kiasan sama-sekali Jikalau Jasad masih bergerak dan fikiran masih bergerak maka batallah apa yang disaksikan
Atau dengan lain perkataan kehadiran Dzat Allah Sebagai kurnia yang dimukasyafahkan dibukakan kepada Si Penyaksi menjadi gelap terhijab
Sejajar dengan makam ini Sufi terkenal Ibn Arabi menjelaskanya dalam bentuk Syair
Jika telah Fana Salik Menuju Allah
Kemudian menjadi Sirna keFanaan
Maka muncullah yang NYATA
Mata Hari dalam kesucian terbit di dalam Guanya
Dzat Yang Maha Wujud dimakam teratas HadiratNya
Terlihat NYATA
Terlihat Yang Esa tanpa bilangan tidak terbilang
Dalam kesaksan keindahan pada peringkat Darjat ketajalian
Satu Per Satu
Tanpa Wujud Segalanya Dengan Wujud Allah Segalanya
Tidak ada komentar:
Posting Komentar