Ahdiyat KeEsaan
Hakikat perkataan ialah Alif Hakikat Alif ialah Noktah, Hakikat Noktah ialah dakwat. Hakikat dakwat ialah Cecair, hakikat Cecair ialah Debu-Debuan Atom-Atom Hakikat Debu-Debuan Atom-Atom ialah unsur dan Hakikat unsur, ialah Cahaya Allah. Gelap ialah Cahaya Zat, dalam gelap itu ialah Air Kehidupan jika Anda lihat dakwat, huruf hilang, dan jika Anda lihat huruf dakwat hilang.dua Zat ternyata dengan dua kesempurnaannya, ia itu Zat ternampak pada anda dengan Jamalnya keindahannya dan Jalalnya keagungannya Jika ia tidak menampakkan Dirinya pada Anda, di mana lagi ia akan menampakkan Dirinya?Murshid berkata Jika Anda berkehendakkan Bayangannya, lihatlah muka Manusia. Lihat di situ Zat Allah dengan terang dalam senyumannya.
Zat dalam peringkat Ghaib tidak di ketahui. Siapakah yang menjadikan ? Apa juga yang ternyata adalah daripada Sifat. KeUjudan
Diketahui daripada kesan Sifat Hidup. Pengetahuan menjadi gerak daripada Sifat tahu dan seterusnya dengan lain-lain Tujuh Sifat. Apa juga baik dan jahat yang adalah kesan Sifat dan bukan Zat. Bagaimanakah Dunia ini Wujud daripada Sifat? Keupayaan Sifat berkehendakkan penyataan, misalnya keupayaan Wujud mendapatkan bentuk penyataan dan menjadi hidup, keupayaan Iradat menjadiKehendak dan keupayaan kuasa menjadi tenaga dan seterusnya. Di mana sahaja Anda dapati hidup, ianya adalah kesan Wujud, di mana sahaja Anda dapati Akal, ianya adalah kesan pengetahuan dan seterusnya. Wujud mendapatkan bentuk hidup, pengetahuan mendapatkan bentuk akal, iradatmendapatkan bentuk fikiran kuasa otak pendengaran telinga penglihatan Mata, perkataan lidah.Tiap-tiap benda adalah bentuk satu Sifat. Seluruh Alam Dunia ini adalah terdiri daripada bentuk-bentuk Sifat. Perbezaan dan perubahan bentuk-bentuk ini adalah kerana berbeza dan berubahnya Sifat.
Yang pasti ada dan A'yan tersembunyi dalam Ghaib. Apa yang nampak ialah penunjuk Zat Mutlak dalam bentuk A'yan. Zat Mutlak dan A'yan adalah tersembunyi apa yang nampak ialah pertanyaan dan misal Salik tidak melihat Wujud atau A'yan tetapi hanya kesan-kesannya sahaja.Kita tidak mengetahui Zat Allah itu sendiri kerana ia adalah Ghaib Mutlak,tidak terjangkau oleh Dzauk, perasaan, fikiran khayalan dan pengetahuan kita
Cinta adalah Rahsia Zat. Ianya adalah Zat dalam patinya Ianya tidak di nyatakan kepada sesiapa pun walau pun Nabi-Nabi dan Wali-Wali Allah.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar