kajian kitab barencong (datu sanggul)
ZAT: JIBU
SIFAT Kenyataan ZAT sifat (rupa)
ASMA: Kenyataan ZAT, Asma.
AF’AL: Kenyataan ZAT Kelakuan
ALIF ADALAH ZAT
LAM AWAL ADALAH SIFAT
LAM ACHIR ADALAH ASMA
HA ADALAH AF’AL
INILAH YANG BERNAMA ALLAH YANG SEBENARNYA
ALIF KENYATAAN HAYATULLAH ZAT.
KAF KENYATAAN ALIMULLAH.
BA KENYATAAN KUDRATULLAH.
RO KENYATAAN IBADATULLAH.
INILAH KEMAHA BESARAN TUHAN ALLAH AZZAWAZALLA
LIHAT DI SEBELAH KALAU KITA SIMPUNKAN MENJADI SATU
1. ALLAH : ADALAH NAMA BAGI ZAT YANG WAJIBAL WUJUD AKBAR : ADALAH NAMA BAGI SIFAT HAYATULLAH ZAT
2. ALLAH : NAMA BAGI BATHIN ALLAH TA’ALA AKBAR : NAMA BAGI ZAHIR JADI YANG SEBENAR-BENARNYA TAKBIR ITU ADALAH : MENUNJUKKAN KEADAAN ALLAH PADA MUHAMMAD ARTINYA : ZAHIR TUHAN ADA PADA MUHAMMAD
DAN BATHIN MUHAMMAD ADA DI TUHAN BER-ARTI : YANG MENYEMBAH JUGA YANG DI SEMBAH, MAKA YANG terjadi DALAM KEADAAN SEMBAHYANG ITU ADALAH RAHASIA ALLAH SEMATA-MATA DALILNYA :
LAYA’ BUDULLAH ILLALLAH
ARTINYA : TIADA YANG MENYEMBAH ALLAH, HANYA ALLAH
NAIKNYA NAFAS adalah SIFAT
TURUNNYA NAFAS adalah ZAT
HILANGNYA NAFAS adalah ASMA
NAIKNYA NAFAS itu BUKAN HURUF TURUNNYA NAFAS itu BUKAN SUARA ATAU PUN DENGUNG
LENYAPNYA NAFAS NAFAS
TURUNYA NAFAS
NAIKNYA BERSATUNYA NAFAS.
AKU INI HIDUP
LA HURUFIN WALA SAUTIN.
artinya: TIADA HURUF TIADA SUARA TIADA KATA-KATA.
KUDRAT
IRADAT
ILMU
HAYAT
SAMA
BASAR
KALAM
SHIFAT 7
INSAN
INSAN
INSAN
IMAN
RAHASIA
ISLAM
NYATA
TAUHID
HATI
MA’RIFAT
TUBUH
MA’RIFAT
ZAT
AF’AL
ASMA
SIFAT
LAISA
TA’ALA SANI ROH IDHOFI RAHASIA ROH
TA’AIN AWAL UJUD IDHOFI SIR ROH
LA TA’AIN ALLAH ZAT
NYAWA PENGRASA PENCIUM
PENGLIHAT
PENDENGAR
KAKI
PUSER
DADA
Ashar
Zohor
KEPALA Maghrib Subuh
ISYA : meliputi seluruhnya ataupun dengan kata lain zahir bathin
NYAWA ADAM I
SAREAT: TUBUH
TAREQAT: HATI
HAQIQAT: RUH
MA’RIFAT: RAHASIA
NYAWA MUHAMMAD .
FANA MUHAMMAD PADA ALLAH
NUR MUHAMMAD NUR ALLAH
HA
ALIF
“WAL AWAL WAL ACHIR”
NAH : INILAH ZIKIR MARIFAT ATAU RAHASIA (SEMPURNA) KENAL DAN MENGENAL
HA
ALIF
TIDAK BERHURUF, TIDAK BERSUARA DAN TIDAK ADA KATA-KATA
Tidak ada komentar:
Posting Komentar